INFO ÅRSMØTE 2026

Hei kjære medlemmer!

Styret takker for alle innspill vedrørende kommende årsmøte. Vi har drøftet saken og blitt enige om at årsmøte 2026 avholdes digitalt. Tidspunkt vil bli publisert når dette er klart.

Siste versjon av det reviderte Trekkhundregelverket for Polare Raser – Siberian Husky

En kort innledning til siste revisjon (se lenke nederst)

Utkastet til nye regler for Trekkhundprøver, som ble lagt ut for innspill 16.01.2026, er nå justert basert på innspillene vi har mottatt, og foreligger nå i den form som de vil bli presentert for medlemmene på årsmøtet i mai.

Vi takker alle som har bidratt med konstruktive forslag til endringer. Justeringene kan oppsummeres som følger:

  1. Fartskrav (KD og MD1) er redusert
  2. Prosentkrav (MD2 og LD) er strammet litt inn
  3. Krav til antall startende har blitt fjernet
  4. Krav om at MD (60 – 250 km) må gå over to dager, er fjernet

Reglene er kalibrert mot alle Trekkhundprøver som er sendt inn de siste 4 årene. Det betyr at vi har sett hvordan de nye reglene ville slått ut i forhold til de premieringene som er tildelt basert på gjeldende regelverk. Det vi ser, er at kravet for å oppnå Merittnivå 1 i forhold til dagens 1. Premie blir slik:

  • KD – omtrent likt eller litt lettere
  • MD1 – litt vanskeligere
  • MD2 og LD – omtrent likt

Trekkhundprøvene skal være et avlsverktøy, og fordrer et visst nivå på kravene. Noen av innspillene vi har mottatt hevder at nivået på kravene er satt for høyt, og vil kvele interessen for å kjøre løp. Andre mener at kravene burde vært enda høyere. Nå er kravene, som oppsummert over, senket noe for å imøtekomme noen av disse innspillene. Komiteen mener at vi har lagt oss på grensen der Merittnivå 1 ikke kan senkes videre. Blir det for lett å oppnå Merittnivå 1, vil Trekkhundprøvene miste sin status. Se siste versjon av Trekkhundprøver for Polare Raser – Siberian Husky (vedlegg 1).

Vi har fått råd fra NKK, som har informert oss om at flere andre type bruks- og jaktprøver kan lede til mellomtitler. Vi vil derfor foreslå å revidere Championatregelverket, der vi innfører en tittel som vi kaller Merittert Trekkhund (MTH). Dette er en tittel som kan oppnås med flere Merittnivå 2 plasseringer, enten alene eller i kombinasjon med en Merittnivå 1 plassering. Hvordan dette gjøres praktisk må vi komme tilbake til når vi har fått utredet bruk av mellomtitler i NKK systemet litt bedre. En MTH vil selvfølgelig ikke henge like høyt som en NO TCH. Dette vil være en tittel som vil styrke verdien av Merittnivå 2, et nyttig avlsverktøy og kunne skape mer entusiasme rundt Trekkhundprøvene.Siden dette stambokføres på lik linje som NO TCH vil dette være en mulighet for å synliggjøre gode bruksresultater fra Trekkhundprøver. Se vårt forslag på mellomtitler (vedlegg 2).

Det er en fordel at Championatreglene har en mye kortere revisjonssyklus enn Trekkhundprøvene slik at endringer kan gjøres oftere.

Mvh

Arbeidsgruppa

Revidert utkast

Forslag mellomtitler

Revisjon av Trekkhundprøver – Høringsutkast Q & A

Innledning

Arbeidsgruppen for revisjon av Trekkhundprøvene sendte ut et høringsutkast 16.01.2026, og har allerede mottatt en rekke innspill fra medlemmene. Vi har samlet alle spørsmålene fra disse innspillene, samt fra innspill som har kommet inn uoppfordret de siste 5 årene, i en liste nedenfor og besvart dem etter beste evne.

Men før vi går i gang med spørsmålene, vil vi prøve å gi noen mer generelle oppklaringer rundt arbeidet med revisjonen. Arbeidsgruppen, bestående av:

Line Løw (leder av gruppen), Bente Sofie Alhaug, Ingeborg Elise Kjønsberg, Wiebke Höfers, Cecilie Isaksen, Jens Fladerer, Birgit Alhaug og Ivar Hordnes har frem til nå hatt 9 møter og brukt rundt 20 timer på disse. I tillegg har de enkelte medlemmene brukt tid individuelt på å forberedelser. Vi har m.a.o. brukt endel tid, diskutert mye og prøvd å snu alle steiner for å kunne presentere et nytt regelverk som:

  • På best måte vil gi en bedømmelse av hundene etter klubbens formålsparagraf
  • Er enkelt å bruke både for kjørerne og for Trekkhundprøvekomiteen
  • Er rettferdig og forutsigbart

Dette er er hårete mål som kanksje er umulig å oppnå basert på at vi har en stor spredning i medlemmenes interesse for hvordan våre hunder skal brukes. Derfor har vi mer enn før skult til formålsparagrafen for å unngå at vi går utover vårt mandat i iver etter å legge til rette for alle.

Det viktigste som har skjedd i utkastet fra 16.01.2026, er at vi har kuttet ut vurderinger basert på grunntid. Grunntiden har de siste åren gitt oss mye hodebry fordi det gir en uforutsigbar bedømming. Som et eksempel på dette, så kan det nevnes at bedømming med grunntid blir helt avhengig av hvem du kjører mot. Er det en i klassen som er mye bedre enn de andre, så er det kun denne som får merittering. På KD har vi nå foreslått fartskrav, som betyr at det ikke betyr noe hvem du kjører mot. Så lenge du kjører fort nok blir du merittert. Dette anser vi som mer forutsigbart, og mer rettferdig.

På MD og LD har vi foreslått at plassering innenfor en prosentandel (%) av startende eller fullførte vil gi merittering. Vi skiller mellom kort MD (MD1: 40 – 119 km)) og lang MD (MD2: 120 – 249 km), der vi for MD1 har vurdert en kombinasjon mellom % og fartskrav. Men her ser vi at det er rom for forbedring.

Så dermed er katta ute av sekken; ja vi ser at utkastet ikke er perfekt. Men det er derfor det kommer ut på høring. Vi ønsker å høre om medlemmene har konstruktiv kritikk til forslaget vårt, og kan bidra til å justere kravene vi har foreslått. Vi har, som sagt, fått mange innspill. Noe som viser det store engasjementet blant medlemmene. Dette sette selvfølgelig vi i arbeidsgruppa stor pris på. Samtidig er vi misførnøyd med at de fleste innspillene påpeker potensielle mangler og svakheter, uten at det i etterkant har kommet et konstruktivt bidrag til forbedring. Så please, fortell hvordan dere mener forslaget kan bli bedre.

Dog, det som er viktig for oss i arbeidsgruppen å formidle, er at alle i gruppen stiller seg helhjertet bak det nye formatet av regelverket, altså at grunntid går ut og at % of fartskrav overtar. Arbeidsgruppen har jobbet mot, og oppnådd konsensus om hele utkastet, som betyr at selv om det har vært uenighet om enkelte krav, så har vi diskutert og kommet til kompromisser som alle har kunnet stille seg bak. Dette gjelder som sagt hele for hele utkastet som ble lagt ut på høring.

Legg også merke til at vi har endret «Premiering» til «Merittering». Dette er først og fremst for å skille Trekkhundprøvene fra den faktiske plasseringen i løpet man har kjørt, men de er også på en måte en rebranding som vi håper kan bidra til å gi Trekkhundprøvene en økt status.

Men det viktigste for å gi Trekkhundprøvene økt status, er å sette opp krav der hundene må prestere på et godt nivå for å bli merittert. Man skal i fremtiden kunne stole på at en merittert hund gjør en god jobb i selen. Merittering er noe man skal strekke seg etter og kanskje måtte jobbe målbevist etter for å oppnå. Noe som forhåpentligvis kan inspirere dem som ønsker å satse på SH. Med dagens regelverk, er det, spesielt i MD, for enkelt å oppnå 1. Premiering. Tilbakemeldingene vi har fått fra medlemmene, tyder på at dette har senket statusen til Trekkhundprøvene, en trend som vi ønsker å snu når vi nå skal revidere regelverket.

Da ber vi om flere konstruktive innspill, og håper at spørsmål med svar nedenfor kan sette dere igang.

Q & A – svar på innsendte spørsmål

ANGÅENDE BRUK AV FULLMAKT PÅ ÅRSMØTET og HUSK AT PÅMELDINGSFRISTEN ER I DAG!

Det har vært en del spørsmål angående bruk av fullmakt på årsmøtet.

I følge årsmøtevedtak gjort i fjor, er det anledning for hver delegat å ha med én fullmakt.

De som skal levere fullmakt må melde seg på årsmøtet som normalt (husk påmeldingsfristen!) og levere sin fullmakt til en person som de stoler på vil stemme det samme som dem selv på de ulike sakene. Den som har med fullmakten stemmer da dobbelt.

Line Løw, line.low@medisin.uio.no, må få beskjed om hvem som skal ha med fullmakt SENEST KL 20.00 dagen før årsmøtet, altså torsdag 22. mai.